1. سرمایهگذاری انسانی
انتخابات سرمایهگذارى عظیم ملت ایران است؛ مثل اینکه شما سرمایهى سنگین و عظیمى را در بانک میگذارید، بانک با آن کار میکند و شما از سودش استفاده میکنید؛ انتخابات یک چنین چیزى است. ملت ایران سرمایهگذارى عظیمى را میکند، سپردهگذارى بزرگى را انجام میدهد و سود آن را میبرد. آراء یکایک شما مردم سهمى است از همان سرمایهگذارى و سپردهگذارى. هر رأیى که شما در صندوق مىاندازید، مثل این است که یک بخشى از پول آن سپرده را دارید تأمین میکنید. یک رأى هم اهمیت دارد. هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد؛ براى ملت ایران حرمت بیشترى خواهند گذاشت؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال میشوند. عظمت ملت ایران را حضور مردم در انتخابات نشان میدهد.
بیانات در جمع زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع)01/01/1388
3. نقد پذیری
«من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا»(احزاب ،23)
در راستای رسیدن جامعه ی اسلامی به سرمنزل عزت و افتخار هماره، الگوهای
الهی نقش اساسی و کارساز راداشته اند. در قرآن کریم ، گروه های متفاوتی ،
تحت عنوان (رجال ) معرفی می شوند که می توان آن ها را مردان وابرمردانی
دانست که خداوند آنان را، بازگو کننده ی حقایق و سکان داران کشتی اسلام می
داند.
قرآن کریم ، در چند مورد از گروه های این عنوان یاد می کند که دارای خصایص
ویژه و ارزنده ای هستند، یکی از آن آیات ، آیه ی 23 سوره ی احزاب است که
خداوند در آن ، به معرفی جهادگران با اخلاص اسلام میپردازد و می فرماید:«در
میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه
ایستادند، بعضی پیمان خود را به آخر بردند(و در راه او شربت شهادت
نوشیدند.) و بعضی دیگر در انتظارند،(تا به ایشان ملحق شوند) و هرگز تغییر و
تبدیلی درعهد و پیمان خود نداده اند.
آنچه به عنوان محور اصلی شخصیت چنین گروهی می تواند، مورد توجه باشد، وفای
به عهد آنان است ، خصلتی که آنان را در میان سایر مؤمنین برتری می دهد. (من
المؤمنین رجال ...) و دیگر نکته ، این که وصف رجال ، قضیه را به مردان ،
انحصار نمی دهد چرا که نزد عرب استعمال لفظ رجال در عموم بسیار معمول است .
در تفسیر این آیه ی شریفه که مراد از آنان چه کسانی هستند، میان مفسران
گفتگو است . حاکم حسکانی ، با سند ازعلی بن ابیطالب (ع )، نقل می کند که
فرمود: (فینا نزلت «رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه » فانا والله المنتظر و
ما بدلت تبدیلا) آیه «رجال صدقوا...» درباره ی ما نازل شده است و به خدا
سوگند که من همان کسی هستم که انتظار (شهادت) میکشم و هرگز در روش خویش
تغییر نداده ام و بر سر پیمانم ایستاده ام . (به نقل از تفسیر نمونه )
آنچه مسلم است ، این است که اهل بیت (ع ) مصادیق اتم این آیات الهی اند،
لکن ، از این نکته نیز غافل نمی توان بودکه در هر عصر و زمانی مصادیق این
آیات قابل ظهورند، و این عهد و پیمان بر هر وعده ای از وعده های الهی قابل
انطباق است و هر آن کس که به پیمان الهی و عهد الهی پایبند باشد; می تواند
رادمردی از رادمردان و الگویی برای مؤمنان باشد. ( ر. ک مجمع البیان ، ج
20، 73 و ترجمه ی المیزان ، ج 16، ص 434)
قال رسول ا...(ص):
«ان الله یبغض المؤمن الضعیف الذی لادین له ، قیل له : و ما المومن الضعیف الذی لا دین له ؟ قال : الذی لا ینهی عن المنکر(1)»
خداوند، از مؤمن ضعیف بی دین نفرت دارد. گفته شد: مؤمن ضعیف بی دین کیست ؟ حضرت فرمودند: «آن کس که نهی از منکر نمی کند.»
بی تفاوتی در برابر ارزش های دینی به تدریج انسان را به جدایی کامل از دین می کشاند و سرانجام راه بی تفاوت ها وبی دینان یکی می شود. ممکن است در ابتدا، سخن از پیرامون و اصلاح دین باشد، اما آرام آرام دین ساخته ی آنان به همه چیز شبیه خواهد بود جز دین الهی.
بارزترین نمونه ی زیان عظیم بی تفاوتی و تساهل، نسبت به انحرافات اجتماعی، حادثه ی جانگداز عاشورا است. بی تردید اگر از آغاز در برابر منکرات عظیمی که در جهان اسلام صورت می گرفت. مسلمانان به نهی از منکر برمی خاستند و دنیا را به دین معامله نمی کردند; کار به جایی نمی رسید که مجبور شوند، در برابر حجت خدا حسین بن علی (ع) بایستند و با او جنگ کنند.
پی نوشت:
1. وسائل الشیعه ، ج 11، ص 399.الشیعه ، ج 11، ص 399.
قال رسول ا...(ص): ان ا... یحب معالی الاخلاق و یکره سفسافها(1).
خداوند اخلاق والا را دوست دارد و از خصلت های پست بدش میآید.
اخلاق جمع خلق است ، به آنچه مربوط به چهره ی باطنی انسان است ، اطلاق می شود. غزالی در تفسیر «خلق »می گوید: خلق عبارت است از هیأت راسخه ای در نفس که افعال به آسانی از آن صادر می گردد و بدون این که نیازی به فکر و تأمل باشد. بنابر این اگر صورت باطنی ، به گونه ای باشد که کارهایی که عقلا; و شرعا”; نیکو هستند، از آن صادرگردد، این چهره ی باطنی «خلق حسن » و اخلاق نیک نامیده می شود.(2)
شخصی از امام صادق (ع ) پرسید: که حسن خلق را برای من تعریف کنید. امام فرمودند: «با فروتنی با مردم برخوردکنی ، سخنت عطرآگین باشد و با برادر دینی خود با چهره ی باز و بشاش ملاقات نمایی.»(3)
شخصی آمد خدمت پیامبر(ص ) و از او تقاضا کرد که دین اسلام را برای او تعریف و تفسیر کند، پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «دین عبارت است ازحسن خلق »، از آن جا که این تفسیر برای او نامأنوس و نامفهوم بود مجددا”، سؤال کرد وحضرت (ص ) همان جواب را تکرار کرد.(4)
به پیامبر(ص ) گفته شد، از جمله روایاتی که فلان خانم ، هر روز روزه می گیرد و شب ها تا صبح عبادت می کند ولی زن بداخلاقی است و همسایگانش را در برخوردها با زبان آزار می دهد، پیغمبر(ص ) فرمودند: «چیزی در او نیست ، اواز اهل دوزخ است.» (5)
پی نوشت ها:
1. نهایه ، ابن اثیر، ج 2، ص 374.
2. محجه البیضا، ج 5، ص 96.
3و4. میزان الحکمه ، ج 3، ص 142.
5. همان ، ج 3، ص 154.