هاتف سیصدوسیزده

هاتف سیصدوسیزده

خدمات وبلاگ نویسان
هاتف سیصدوسیزده

هاتف سیصدوسیزده

خدمات وبلاگ نویسان

سبک زندگی اسلامی: اخلاق

قال رسول ا...(ص): ان ا... یحب معالی الاخلاق و یکره سفسافها(1).
خداوند اخلاق والا را دوست دارد و از خصلت های پست بدش میآید.
اخلاق جمع خلق است ، به آنچه مربوط به چهره ی باطنی انسان است ، اطلاق می شود. غزالی در تفسیر «خلق »می گوید: خلق عبارت است از هیأت راسخه ای در نفس که افعال به آسانی از آن صادر می گردد و بدون این که نیازی به فکر و تأمل باشد. بنابر این اگر صورت باطنی ، به گونه ای باشد که کارهایی که عقلا; و شرعا”; نیکو هستند، از آن صادرگردد، این چهره ی باطنی «خلق حسن » و اخلاق نیک نامیده می شود.(2)
شخصی از امام صادق (ع ) پرسید: که حسن خلق را برای من تعریف کنید. امام فرمودند: «با فروتنی با مردم برخوردکنی ، سخنت عطرآگین باشد و با برادر دینی خود با چهره ی باز و بشاش ملاقات نمایی.»(3)
شخصی آمد خدمت پیامبر(ص ) و از او تقاضا کرد که دین اسلام را برای او تعریف و تفسیر کند، پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «دین عبارت است ازحسن خلق »، از آن جا که این تفسیر برای او نامأنوس و نامفهوم بود مجددا”، سؤال کرد وحضرت (ص ) همان جواب را تکرار کرد.(4)
به پیامبر(ص ) گفته شد، از جمله روایاتی که فلان خانم ، هر روز روزه می گیرد و شب ها تا صبح عبادت می کند ولی زن بداخلاقی است و همسایگانش را در برخوردها با زبان آزار می دهد، پیغمبر(ص ) فرمودند: «چیزی در او نیست ، اواز اهل دوزخ است.» (5)

پی نوشت ها:
1. نهایه ، ابن اثیر، ج 2، ص 374.
2. محجه البیضا، ج 5، ص 96.
3و4. میزان الحکمه ، ج 3، ص 142.
5. همان ، ج 3، ص 154.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد