هاتف سیصدوسیزده

هاتف سیصدوسیزده

خدمات وبلاگ نویسان
هاتف سیصدوسیزده

هاتف سیصدوسیزده

خدمات وبلاگ نویسان

انواع حجاب

عده‌ای گمان می‌کنند که فقط دربرابر افراد نامحرم باید حجاب را رعایت کنند، درحالی که این مسأله دامنه گسترده‌تری را دربر می‌گیرد و افراد خانواده ومحارم را نیز شامل می‌شود. این موضوع دربرخی از خانواده‌ها اهمیت چندانی ندارد و به این امر و لوازم آن کم‌تر پرداخته می‌شود. هرانسانی برای خود محدوده وحریمی دارد.«حرم»یا«حریم»به محدوده‌ای گفته می‌شود که به انسان تعلق دارد و دفاع وحمایت ازآن واجب واحترامش لازم باشد. وارد شدن به حریم شخصی وخصوصی افراد، به ترتیب نسبت‌، دردرجه‌های مختلفی قرار می‌گیرد ومقدار پوشش را برای افراد مشخص می‌کند. برخی از پوشش‌ها نیز به منظور احترام به شخص مقابل صورت می‌گیرد. حال به مقدار پوشش، لزوم وچرایی بعضی ازحجاب وپوشش‌ها اشاره می‌کنیم.
پوشش هنگام نماز وعبادت دربرابر خداوند متعال: خداوند، تنها کسی است که همواره برکارهای ما شاهد وناظر است وذره‌ای از حرکت‌ها ورفتارهای ما از او پنهان نمی‌ماند و بر ظاهر ونهانمان از خود ما نیز آگاه‌تر است. بنابراین، چرا هنگام عبادت باید خودرا بپوشانیم ونماز ودیگر عبادت‌ها و مناجات‌های خود را با پوشش به جای آوریم؟ درپاسخ می‌گوییم چون درا ین هنگام، با نیت قبلی وقلبی، قصد حضور در پیشگاه مالک آسمان‌ها و زمین را داریم ولازمه تشرف به محضر بزرگان، پوشیدن بهترین لباس هاست. پس چه کسی بزرگ تر و محترم‌تر ازخداوند قادر قهار؟ بدین ترتیب، برای احترام وعرض ادب به آستان کبریایی او، خود را در پیشگاه مقدسش می‌پوشانیم وبا پذیرش حجاب به عبادتش دل می‌سپاریم.
پوشش در برابر نامحرم: این، نخستین و اصلی‌ترین نوع پوشش است که خداوند به مسلمان امر فرموده است. بیش‌ترین رعایت درحجاب، باید در برابر افراد غیر هم جنس که محرم انسان نیستند صورت پذیرد.
پوشش دربرابر بزرگان: برخی پوشش‌ها درمقابل بعضی افراد، جنبه احترام به آن‌ها را دارد، مانند روسری به سرکردن عروس خانواده دربرابر مادرشوهر، پدرشوهر ودیگر افراد محرم که درمیان بعضی از قوم‌ها وقبیله‌ها مرسوم است. همچنین دربرخی نقل قول‌ها آمده است که دختران بزرگان جامعه وافراد بلند پایه ونام آور وقتی می‌خواستند خدمت پدرخود بروند، برای احترام، با روسری وچادر نزد او می‌رفتند.
پوشش مرد دربرابر مرد وپوشش زن دربرابر زن: مرد نمی‌تواند با قصد لذت به بدن مرد دیگر نگاه کند ونگاه کردن زن به بدن زن دیگر نیز با قصد لذت حرام است. امام صادق(ع) می‌فرماید: «سزاوار نیست زن مسلمان پیش زنان یهودی ونصرانی بی حجاب شود؛ زیرا آنان نزد شوهران خود،اندام اورا توصیف می‌کنند.»
همچنین ازپیامبر گرامی اسلام(ص) روایت کرده‌اند که فرموده است: زن با ایمان با زنی که اوصاف او را برای شوهرش، بیان می‌کند، هم‌نشین نمی‌شود. هرگاه صفات و اندام او را برای شوهرش تعریف کرد، مثل این است که آن مرد به آن زن نگاه کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد